Algortime manipulering

I Dette blogg inlegget skal jeg skrive litt om hva Spotify er og hvordan platformen driver samt skal jeg gå inn på målgruppen som Spotify målretter seg til å hvordan de kan påvikre algoritmer og oppmerksomheten til brukerene sine.

Spotify:

Slik laster du ned gratis musikk fra Spotify - Alle programmer - Gratis  programvare

Spotify er en musikkstreaming tjeneste som gjør det mulig for brukerene å lytte til musikk fra et digitaltbiblotek. I følge spotify har de over millioner av sanger og podcaster man kan lytte til både offline og online, men man kan bare lytte til offline dersom man har spotify premium. Premium abonnent gir deg adfree musikk lytting, unlimited skips, play any song og download musikk funkjsonene og det er premium abonnenter som i hovedskap trekker inn inntektene til spotify.

Algortimer og brukere:

Hva er en algoritme? - Medieuttrykk 3 og mediesamfunnet 3 (LK06) - NDLA

Tall fra 2018 viser at ca 26% av spotifys brukere var fra alderen mellom 18-24 år. Dette beviser at det majoriteten av spsotify sine brukere er ungdommer eller ungevoksene. Derfor mener jeg også at det kan være lettere for spotfiy og manipulere brukerene sine gjennom algoritmer. Hvis du tenker på det så er det egentlig ikke du som spotify bruker som blir størst påvikret, det er de små artistene som ikke har råd til og betale for store markedsføringskampanjer. Dette er en av de gangene man kan si “the richer get richer and the poorer get poorer”. Alt dette skjer inne på recommended taben din inne i Spotify der du får en skredder sydde spillelister som discover weekly, new realease radar også vidre. Som en hypping spotfiy bruker så vil jeg selv si at spotify er flinke når det kommer til å løfte, se og tilrettelegge for de mindre artistene som de har på plattformen sin, men det er ikke ofte en liten aritst blir stor på spotfiy og grunnen til det er at man ser mer og mer mainstream musikk på plattformen. dermed blir oppmerksomheten til forbrukerene mer på den form for musikk enn og kanskje oppdage en ny sjanger eller en ny artist. hvis du ser fra spotifys perspektiv så har de rett på dette også siden og få en deal og markedsføre med de store artistene er mer lukrativt enn hvis en liten artist skulle gjort det samme. Det er bare spørsmål om etikk.

lenker:

https://towardsdatascience.com/uncovering-how-the-spotify-algorithm-works-4d3c021ebc0

Join the Conversation

1 Comment

  1. Hei Nikolay!

    Jeg har lest alle innleggene dine og syntes du skriver godt og har god struktur i innleggene dine!
    Det du bør tenke på til fremtidige innlegg er at noen bilder og underoverskrifter hjelper leserne og henge med i innleggene dine. Ellers er det veldig godt jobbet med bloggen!

    Videre er det jo sånn at du skal levere 3 blogginnlegg sammen med eksamen i Arne sin del. Disse burde hvertfall ligge på rundt 800 ord.

    Lykke til med videre skriving!

    Sivert, studentassistent

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *